معرفی گیاه آفتابگردان ارغوانی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

آفتابگردان ارغوانی که به نام های دیگری همچون مینای آفریقایی و مینای چشم آبی هم معروف می باشد یکی از زیباترین و دوست داشتنی ترین گل ها است که می توان آن را هم در بالکن ها و هم حیاط خانه ها پرورش داد.

اکثر آفتابگردان های زینتی، بومی مناطق غربی آمریکا می باشند اما آفتاب گردان ارغوانی ، بومی مناطق آفریقا و آسیا است. این گل دارای گلبرگ های درخشان و به رنگ های مختلفی است که از جمله ی آن ها می توان به رنگ های زرد، نارنجی، سفید، صورتی، بنفش و … اشاره نمود. این گل، هم خانواده ی گل مارگریت و آهار می باشد اما رنگبندی این گل نسبت به گل های کلاسیک، جذاب تر است.

این گیاه قابلیت این را دارد که هم در باغچه و هم در گلدان به‌خوبی رشد کند. اوج گلدهی این گل در اواخر بهار تا اوایل تابستان بوده و مجدد در اواخر تابستان تا اوایل پاییز تکرار می‌شود. از آنجایی که آفتابگردان ارغوانی در بازه‌های بسیار گرم، گلدهی خود را متوقف می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم که آن را به صورت ترکیبی با چند گیاه دیگر بکارید که زیبایی بصری گلدان در اوج تابستان حفظ شود.

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه برخی از شرایط لازم برای پرورش و نگهداری از گل آفتابگردان ارغوانی را شرح داده ایم:

خاک مناسب:

گیاه آفتابگردان برای رشد نیاز به خاک سبک حاوی کود حیوانی پوسیده که در اثر آبیاری فراوان باتلاقی نشود و همچنین خاکی با زهکشی خوب و حاوی مواد ارگانیک مانند خاک برگ یا کود پوسیده دامی دارد. البته که افزودن مقداری شن به میزن ۱۰% کل حجم ترکیب خاک به زهکشی بهتر بستر کمک خواهد کرد. از آنجایی که آفتابگردان ارغوانی نسبت به شوری خاک نسبتا مقاوم است در محدوده ای از اسیدیته خنثی نیز رشد می کند.

کوددهی مناسب:

در طول نگهداری مینای آفریقایی یا آفتابگردان ارغوانی باید بدانید که این گل عاشق دریافت غذای زیاد برای رشد و گلدهی است! در نتیجه علاوه بر ترکیب کردن کمپوست با خاک گیاه، اضافه کردن کود مخصوص گیاهان گلدار به‌صورت ماهیانه نیز می‌تواند تاثیر شگفتی در رشد مینای آفریقایی داشته باشد.

فقط دقت کنید که کوددهی باید تنها یک بار در ماه و آن هم در طول فصول رشد گیاه انجام شود.

آبیاری مناسب:

این گیاه زیبا برای شد نیاز به آبیاری کافی و منظم دارد اما با این وجود می تواند تا حدودی دوره خشکی را تحمل نماید. البته این مسئله به خاطر ریشه گسترش یافته گیاه آفتابرگدان است که پاتنسیل نفوذ آن درون خاک به سه متر خواهد.رسید. به طور کلی آبیاری به موقع و کافی در ماه اول کشت به رشد و توسعه مناسب سیستم ریشه گیاه کمک زیادی خواهد.کرد.

در مقابل نیز آبیاری بیش از اندازه باعث عدم شکل گیری و یا بد شکل شدن بذرهای شکل گرفته در مرکز گل می شوند و خیس بودن همیشگی خاک در نهایت باعث زردی برگ ها و ریزش آن ها و پژمردگی گیاهتان.می شود.

نور مناسب:

گیاه آفتابگردان برای رشد به نور کامل آفتاب نیاز دارد و از آنجایی که نسبت به سرما مقاومت خوبی خواهد داشت اما برای گلدهی ایده آل نیاز به تابستان های گرم و طولانی.دارد. معمولا توصیه می شود که مانند گیاهان حساس به سرما با این گیاه رفتار شود. ریشه گل آفتابگردان ارغوانی عمیق است و به همین خاطر خاک بستر باید به خوبی شخم زده.شود.

بیماری و آفات رایج:

در ادامه سعی داریم تا به بیان برخی از آفات رایج در گیاه آفتابگردان ارغوانی و همچنین اصول از بین بردن آن ها به صورت کامل.بپردازیم:

گاهی اوقات ممکن است آفتی کرم مانند به رنگ سبز بر روی برگ ها مشاهده شود که در صورت برداشتن آن بخشی از برگ نیز جدا خواهد.شد:

برای رفع این آفت می توانید با استفاده از سم دیازینون با توجه به دستور و به صورت اسپری کردن آن به بالا و پایین برگ ها آفت را از بین.ببرید.

اگر با برگ های سوراخ سوراخ شده آفتابگردان مواجه.شدید:

علت آن می تواند هجوم سوسک ها یا حلزون ها باشد. برای رفع این آفات می توانید از سم دیازینون استفاده کنید و همچنین برگ ها را به صورت کامل سمپاشی نمایید.

اگر لکه های زرد رنگ متمایل به قهوه ای بر روی برگ های آفتابگردان ایجاد.شده.اند:

علت آن می تواند آبیاری بیش از حد و همچنین خشک شدن برگ ها در زیر نور مستقیم خورشید باشد. برای رفع این عارضه بایستی از سم های ارگانیک مانند کالیبان استفاده کنید که هیچ آسیبی به سلامتی جانوران و انسان ها نمی رساند.

چنانچه لکه های پراکنده و برجسته ای به رنگ قهوه ای تیره در سطح زیرین برگ ها به وجود آمده اند و با ریزش برگ ها مواجه.شده اید:

قطعا علت آن وجود قارچ در گیاه است. برای از بین بردن این آفت بایستی از سموم قارچ کش استفاده کنید. البته که راه پیشگیری از آن نیز استفاده از ارقام مقاوم آفتابگردان در برابر قارچ است.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

گل گازمانیا خورشیدی

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt