مرغ ترش مازندرانی

 در آشپزی, خانه داری, غذا, غذای اصلی

مرغ ترش یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار شمالی است که با روش ها و مواد متنوعی طبخ می شود.

این غذای خوشمزه در شهرهای مختلف کشور با مواد و دستورهای متنوعی تهیه می شود، البته بهترین نوع این غذا در استان های شمالی تهیه می شود.

در استان های شمالی برای تهیه مرغ ترش از سبزی های معطر محلی استفاده می شود که همین امر باعث خوشمزه تر شدن این غذا می شود

مواد لازم: مرغ ترش مازندرانی

  • ۲ عدد سینه مرغ
  • ۱۵۰ گرم سبزی معطر
  • ۱ عدد پیاز نگینی شده
  • ۲\۱ پیمانه گردو آسیاب شده
  • ۴ قاشق غذاخوری رب انار ترش
  • روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه: مرغ ترش مازندرانی

سبزی‌های معطر شامل جعفری، گشنیز، تره، نعناع، برگ سیر شوید و سبزیجات معطر شمالی مانند خلواش، زلنگ، اناریجه و اوجی را پاک کنید و بشویید و کاملا خرد کنید.

در یک تابه، کمی روغن بریزید. سپس آن را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا داغ شود. سبزی‌های را در تابه بریزید و آن‌ها را کمی تفت دهید تا سرخ شوند و رنگ آن‌ها کمی تغییر کند.

دو طرف سینه مرغ را به نمک، فلفل سیاه و زردچوبه آغشته کنید و آن‌ها را در روغن سرخ‌ کند تا کاملا طلایی شوند.سپس پیاز نگینی خرد شده را در تابه بریزید و آن را تفت دهید تا طلایی و سبک شود. کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه از بین برود. در ادامه چهار قاشق غذا خوری رب انار را به پیازها بیفزایید. رب انار و پیاز را خوب هم بزنید و آن‌ ها را کمی با هم تفت دهید.

نصف پیمانه گردوی آسیاب شده را به مخلوط پیاز و رب انار اضافه کنید و مواد را هم بزنید و تفت دهید. سپس سبزی‌های سرخ شده را به مواد بیفزایید و خوب مخلوط کنید تا همه مواد داخل تابه با هم ترکیب شوند.

کمی از مواد داخل تابه را بچشید و طبق ذائقه خود، به آن نمک و فلفل اضافه کنید. اگر احساس کردید که مرغ ترش به مقدار بیشتری رب انار نیاز دارد، به آن مقداری رب اضافه کنید.

دو پیمانه آب ترجیحا جوش در تابه بریزید، درب تابه را ببندید و خورش را برای حدود نیم ساعت روی شعله ملایم گاز بپزید تا گردو روغن بیندازد.

سینه مرغ سرخ شده را در تابه قرار دهید، درب تابه را دوباره ببندید و اجازه دهید تا خورش برای ۴۵ دقیقه تا یک ساعت روی شعله ملایم گاز بپزد و جا بیفتد. آب خورش در حین پخت کمی تبخیر می‌شود.

مرغ ترش را در یک ظرف بکشید و همراه با پلوی زعفرانی سرو کنید.

 

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt