قهوه زنجبیلی کیشر

 در آشپزی, خانه داری, گرم, نوشیدنیها

«کیشِر» (Qishr) یا «قِشِر»، یک نوشیدنی گرم سنتی یمنی است که با پوسته قهوه ادویه‌دار، زنجبیل، شکر و گاهی دارچین و هل درست می‌شود.

این نوشیدنی در کشور یمن، معمولا به‌جای قهوه نوشیده می‌شود؛ زیرا نیازی به روست کردن دانه‌های قهوه ندارد، ارزان‌تر است و ضایعات قهوه را به حداقل می‌رساند.

در طرز تهیه‌های سنتی کیشر، به‌جای دانه‌های قهوه از پوسته دانه قهوه یا غلاف روی آن استفاده می‌شود و به همین دلیل، این نوشیدنی بافت سبک‌تری دارد و بیشتر به یک چای گیاهی شبیه است؛ در ضمن کیشر، کافئین کمتری به نبست قهوه دارد.

درست کردن کیشر، بسیار ساده است؛ اما باید به خاطر بسپارید که برای آماده‌سازی این قهوه مخصوص قرار نیست از دستگاه‌های اتوماتیک قهوه‌ساز کمک بگیرید و در واقع باید کیشر را مانند یک چای گیاهی یا دمنوش درست کنید. برای تهیه این نوشیدنی که به‌صورت گرم سرو می‌شود، باید تمام مواد لازم را به نقطه جوش برسانید، سپس آن را کنار بگذارید و برای دو بار دیگر قهوه را بجوشانید تا تمام طعم‌ها آزاد شوند.

مواد لازم برای یک نفر:

  • یک لیوان آب
  • ۶ قاشق چای‌خوری قهوه آسیاب شده ریز
  • ۴ قاشق چای‌خوری شکر
  • یک و نیم قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده شده

طرز تهیه:

همه مواد لازم را در یک قوری سنتی «ایبریک» (Ibrik) یا یک شیر جوش کوچک مخلوط کنید.

شیرجوش را روی حرارت بگذارید تا آب به جوش بیاید. سپس آن را از روی حرارت بردارید.

زمانی که قهوه از جوش افتاد و دیگر حبابی روی سطح نوشیدنی نبود، دوباره شیرجوش را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا یک بار دیگر به جوش بیاید. شیرجوش را از روی حرارت بردارید و یک بار دیگر این مرحله را تکرار کنید.

قهوه زنجبیلی کیشر شما آماده است. آن را در فنجان بریزید و سرو کنید.

نکته:

  • برخی افراد دوست دارند قهوه زنجبیلی را خیلی شیرین سرو کنند و برای همین، مقدار زیادی شکر به آن می‌افزایند.
  • قهوه زنجبیلی کیشر را به‌صورت سنتی در فنجان‌های کوچک قهوه‌خوری (demitasse cups) سرو می‌کنند؛ زیرا نوشیدن آن در جرعه‌های کوچک، لذت‌بخش‌تر است.
  • قبل از سرو اجازه دهید تا قهوه برای حداقل یک دقیقه استراحت کند. با این کار مواد اضافه ته‌نشین می‌شوند.
  • اگر طعم این قهوه برای شما خیلی زنجبیلی است، می‌توانید یک دوم قاشق چای‌خوری دارچین یا یک دانه هل در حین درست کردن قهوه کیشر در شیرجوش بریزید.

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt