طرز تهیه نان سیمیت

 در آشپزی, خانه داری, نان و شیرینی

نان سیمیت یکی از خوشمزه ترین نان های ترکی می باشد که قدمت زیادی دارد.

شاید به استانبول سفر کرده باشید و این نان های حلقوی آغشته به کنجد را در دستفروش های استانبول دیده باشید.

تاریخچه نان سیمیت به قرن ۱۵ میلادی باز می گردد در آن زمان شاه در ماه رمضان به سربازان خود نان سیمیت هدیه می داد و در فرهنگ ترکیه این نان یک پیشکش ارزشمند محسوب می شد.

نان سیمیت خوشمزه به خاطر مقرون به صرفه بودن آن بسیار مورد استقبال قرار گرفته است شما به راحتی می توانید نان سیمیت ترد و خوشمزه را در منزل تهیه کنید.

 

طرز تهیه نان سیمیت

مواد لازم:

  • آرد نان ۵\۲ پیمانه
  • کنجد ۱ پیمانه
  • آب ۱ پیمانه
  • شیر گرم ۱ پیمانه
  • روغن مایع ۴\۱ پیمانه
  • آرد ۲ قاشق غذا خوری
  • نمک ۱ قاشق چایخوری
  • شکر ۲ قاشق غذا خوری
  • شیره انگور ۳ قاشق غذا خوری
  • مایه خمیر ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه:

طرز تهیه نان سیمیت

ابتدا شیر گرم را با روغن مایع، شکر و مایه خمیر فوری مخلوط کنید. سپس در ظرف را بگذارید و ۱۰ دقیقه به آن زمان دهید تا مایه خمیر عمل بیاید.

عمل آمدن مایه خمیر را می‌توانید از گرم شدن نسبی آن متوجه شوید. بعد از این که مایه خمیر شما به عمل آمد، آرد و نمک را کم کم به آن اضافه و مخلوط کنید تا جایی که خمیر به دست نچسبد. سپس خمیر را برای ۱۰ دقیقه ورز دهید.

بعد از ورز دادن خمیر، کف و دیواره‌های یک کاسه‌ی بزرگ را با استفاده از کمی روغن چرب کنید و خمیر را در آن قرار دهید. یک پارچه روی خمیر بکشید یا در ظرف را ببندید و اجازه دهید به مدت یک ساعت در جای گرم استراحت کند تا حجیم شود.

داخل تابه ۲ قاشق آرد سفید را تفت دهید تا کمی تغییر رنگ دهد و بوی خامی آن گرفته شود. سپس شعله را خاموش و شیره‌ی انگور و آب را به آن اضافه کنید. مخلوط را کمی هم بزنید و اجازه دهید خنک شود.

بعد از یک ساعت خمیر را از کاسه در بیاورید و کمی ورز دهید تا از پف آن کم شود. بعد آن را به ۶ چانه‌ی مساوی تقسیم کنید.

 

هر چانه خمیر را روی تخته یا میز کار خود با دست به شکل لوله‌ای باریک درآورید و سپس آن را خم کنید و در هم بپیچید. دو سر خمیر را به هم بچسبانید تا شکل یک حلقه را بسازید.

حلقه‌ی خمیر را درون مخلوط شیره فرو ببرید تا کاملا به آن آغشته شود.

کنجدها را در یک بشقاب پهن بریزید. بعد از خارج کردن خمیر از شیره، آن را در ظرف کنجد بغلتانید تا کاملا با کنجد پوشیده شود. کف سینی فر را با یک لایه کاغذ روغنی بپوشانید و سیمیت را روی آن قرار دهید.

در صورتی که فر شما گازی است دمای آن را روی ۱۸۰ درجه و در صورتی که فر برقی دارید، دمای آن را روی ۱۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به آن زمان دهید.

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt