طرز تهیه شربت سکنجبین

 در خانه داری, سرد, نوشیدنیها

شربت سکنجبین با خاکشیر و نعناع یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های سنتی ایرانی در فصل تابستان است.

طرز تهیه شربت سکنجبین، بسیار ساده است و می‌توان آن را در مدت زمان کوتاهی درست کرد. شربت سکنجبین با شکر، آب، سرکه و نعنا درست می‌شود و معمولا آن را با خیار مخلوط می‌کنند تا یک شربت لذیذ به نام شربت خیار سکنجبین خلق شود.

سکنجبین در اصل از ترکیب دو واژه سرکه و انگبین به وجود آمده است. در گذشته، سرکه و عسل را به مقدار معین باهم مخلوط میکردنند، و از مخلوط آن شربتی لذیذ، معطر و فرح‌بخش به وجود می‌آوردند.

در برخی نقاط که عسل پیدا نمی‌شد یا می‌خواستند شربتی ارزان‌ قیمت درست کنند، سکنجبین را از ترکیب سرکه و شکر تهیه می‌کردند ولی همچنان آن را سکنجبین می‌نامیدند. در حال حاضر نیز با توجه به قیمت بالای عسل و کمیاب شدن آن، این شربت را با شکر درست می‌کنند.

 

مواد لازم:

نعناع تازه   ۱۵۰ گرم

شکر        ۱ کیلوگرم

سرکه       ۱۰۰ گرم

آب           ۲ لیوان

طرز تهیه:

ابتدا آب را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم، سپس شکر را به آن اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا شربت به جوش بیاید، پس از اینکه شربت جوشید و شکر به طور کامل حل شد حرارت را کم می کنیم.

حالا باید صبر کنیم تا شربت مثل شهد کمی غلیظ شود، سپس نعناع را می شوییم ( یا از نعنای خشک استفاده میکنیم ) و داخل شهد قرار می دهیم تا شربت عطر نعناع را به خود جذب کند. در ادامه سرکه انگور را هم به صورت کم کم اضافه می کنیم و با شربت مخلوط می کنیم.

نکته مهم برای خوشمزه تر شدن شربت سکنجبین این است که در صورت امکان حتما از سرکه های خانگی برای درست کردن این شربت استفاده کنید. پس از اینکه شربت به قوام کافی رسید آنرا از روی حرارت بر می داریم و از صافی رد میکنیم.

برای اینکه بدانید غلظت شربت به اندازه مطلوب رسیده است، مقداری کمی از شربت را داخل یک فنجان بریزید و صبر کنید تا خنک شود، اگر پس از خنک شدن شربت غلیظ و کمی سفت شده بود یعنی شربت ما آماده است.

حالا شربت ما تقریبا آماده است فقط باید اجازه دهیم در دمای محیط خنک شود، سپس آنرا داخل یک ظرف درب دار می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم. اگر بخواهید این شربت را با طعم زعفران هم درست کنید پس از قوام آمدن شربت می توانید زعفران را نیز اضافه کنید.

 

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt