سینگونیوم؛ یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

شاید بتوان گفت یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی خاص، گیاه سینگونیوم است. این گیاه زیبا و شیک با شرایط محیطی و نور کم سازگاری فوق العاده ای دارد و همین امر این گیاه را یک گزینه مناسب برای نگهداری داخل خانه و هدیه دادن تبدیل میکند. برگ های طرح دار، نیزه ای شکل و رنگ بندی خاص صورتی و سبز، از ویژگی های ظاهری این گیاه است.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با این گیاه خوشرنگ و نگهداری آن بیشتر آشنا شوید.

چند نمونه از انواع گیاه سینگونیوم

  • سینگونیوم پودوفیلوم
  • سینگونیوم آریتوم
  • سینگونیوم هوفمانی
  • سینگونیوم پینک

مهم‌ترین نکات پرورش و نگهداری از گیاه سینگونیوم

این گیاه زیبا در گروه گیاهان آپاتمانی مقاوم قرار می‌گیرد. گیاه سینگونیوم بهترین گزینه برای افراد مبتدی در نگهداری از گیاهان آپارتمانی است. این گیاه به‌راحتی تکثیر می‌شود و برای نگهداری از آن حساسیت زیادی لازم نیست.

با این حال نکاتی است که باید برای نگهداری و پرورش از گیاه سینگونیوم به آن توجه کنید:

آبیاری مناسب:

مانند تمامی گیاهان بهتر است مابین دو آبیاری خاک کاملا خشک شود. ترجیحا آبیاری را با آب کتری سرد شده و یا بدون املاح انجام دهید تا از زرد شدن و خشک شدن برگ‌ها جلوگیری شود. از اوایل پاییز تا اواخر بهمن زمان استراحت گیاه است و بهتر است آبیاری را کمتر کنید. غبار پاشی بر روی برگ ها به خصوص در فصل تابستان و با گرم شدن هوا کمک زیادی به رشد سینگونیوم خواهد کرد.

نور مناسب:

این گیاه به سرعت با شرایط جدید محیطی سازگار می‌شود. برای نگهداری از گیاه سینگونیوم بهتر است شرایط نیم سایه را برای آن فراهم کنیم. گونه‌های صورتی رنگ و ابلق گیاه سینگونیوم نسبت به نوع سبز رنگ آن به نور بیشتری نیاز دارند. در محیط آپارتمان گلدان این گیاه را پشت پنجره‌های شرقی و جنوبی قرار بدهید تا آفتاب ملایم صبح چند ساعتی بر گیاه بتابد.

دمای مناسب:

بهترین دما برای این گیاه ۱۵ تا ۲۱ درجه سانتی گراد است و بهتر است از گرم شدن هوای اطراف این گیاه خودداری کنید. در بین انواع رنگهای سینگونیوم، سینگونیوم صورتی عاشق هوای خنک است و در راه پله های با نور کم و خنک بهترین رشد را خواهد داشت.

خاک مناسب:

برای انتخاب خاک مناسب گیاه سینگونیوم همه چیز به محل کاشت گیاه بستگی دارد. به این معنا که اگر در مناطقی با اقلیم معتدل و گرم و مرطوب هستید و قصد دارید گیاه سینگونیوم را در محیط باغچه کشت کنید، نیازی به تعویض خاک نیست و همان خاک باغچه مناسب است. اما در صورت کشت سینگونیوم در محیط گلدان حتماً خاک زه‌کش‌دار و اسیدی به کار ببرید. بهترین ترکیب خاک برای این گیاه ۶۰‌درصد خاک برگ جنگلی، ۲۰ درصد ماسه رودخانه و ۲۰ درصد پیت‌ماس است.

البته از ترکیب کوکوپیت و پیت‌ماس هم می‌توانید استفاده کنید که باتوجه به زیستگاه جنگلی گیاه سینگونیوم خاک برگ جنگلی برای آن بسیار مفید است.

کوددهی مناسب:

بهتر است در فصول رشد مانند بهار و تابستان هر ۲ هفته یکبار گیاه را با کود های مخصوص تقویت کنید. استفاده از کودهای طبیعی که به راحتی می‌توانید در منزل درست کنید نیز توصیه می‌شود.

تعویض و انتخاب گلدان:

اگر گیاه شما در طول سال به‌خوبی رشد کرده باشد، تعویض گلدان هر ساله باید انجام شود. اسفند و فرودین یا شهریور و مهر ماه برای تعویض گلدان زمان مناسبی است. بهترین گلدان برای کاشت گیاه سینگونیوم گلدان‌هایی با دهانه باز یا به اصطلاح عموم گلدان باغچه‌ای است.

گیاه سینگونیوم به صورت پوششی رشد می‌کند. البته با قرار دادن تکیه‌گاه می‌توان گیاه را به رشد عمودی ترغیب داد. با رشد بی‌رویه گیاه می‌توانید هر بار قسمت اضافی گیاه را قطع کنید و بدون قرار دادن در آب آن را در کنار گیاه اصلی بکارید. به این صورت گیاه شما پر برگ‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد.

مشکلات در نگهداری و آفت‌ها

  • مشکلات کمبود شدید نور: 

کمبود نور موجب رنگ پریدگی و افزایش فاصله برگ‌ها (رشد علفی) در گیاه می‌شود. برای بهبود این عارضه بهتر است گیاه را آرام‌آرام در طی چند روز به سمت محیط پر نور هدایت کنید.

  • قهوه‌ای و شکننده شدن برگ‌ها: 

گرمای زیاد به همراه رطوبت بالا برای رشد و سلامتی گیاه سینگونیوم بسیار مهم است. علت اصلی این اتفاق”خشکی و گرمای زیاد محیط”است.

  • رنگ پریدگی برگ‌ها: 

نور زیاد، آبیاری کم و نبود تغذیه گیاه از علل اصلی این عارضه است.

  • رشد نکردن گیاه: 

نور کم، آبیاری نامناسب، خاک بدون املاح مغذی و هوای سرد از مهم‌ترین علت‌های رشد نکردن گیاه سینگونیوم است.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی نا نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt