سس پستو و طرز تهیه آن

 در آشپزی, پیش غذا, خانه داری, غذا

یکی از مهم ترین اجزایی که باعث خوشمزه تر شدن بسیاری از غذاها می شود، چاشنی غذاست. و یکی از محبوب ترین چاشنی ها، انواع سس می باشد. در واقع اگر همراه غذا سس خوشمزه ای داشته باشیم، در نهایت از طعم لذیذ و فوق العاده غذا، مطمئن خواهیم بود. سس پستو یکی از انواع سس هاست که اصالتی ایتالیایی دارد.

سس ایتالیایی پستو چاشنی محبوب و لذیذی برای انواع غذاها مانند پاستا و انواع سالاد می باشد. پاستا پستو یکی از پر طرفدارترین غذاها با سس پستو می باشد که این روزها در رستوران های ایتالیایی خواهان زیادی دارد.

سس پستو برای سالاد، ترکیب بی نظیری را خلق می کند، که برای یک میان وعده عالی، پیشنهاد وسوسه کننده ای است. همچنین در انواع سس پاستا، سس پستوی ریحان یکی از برترین هاست. البته گفتنی است که سس پستو فرانسوی نوع دیگری از این سس می باشد که به جای ریحان از جعفری تازه برای تهیه سس استفاده می شود.

مواد لازم :

۳ فنجان ریحان تازه

۴/۱ فنجان دانه کاج

۲/۱ فنجان روغن زیتون

۲/۱ فنجان پنیر پارمزان

۲ تا ۳ حبه سیر

نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

 

طرز تهیه:

اگر می‌خواهید که به روش سنتی سس پستو را تهیه کنید باید مواد تشکیل‌ دهنده آن را با هاون بکوبید تا له شوند اما این کار کمی طولانی و بدون شک خسته‌ کننده خواهد بود بنابراین بهتر است مواد را درون مخلوط‌ کن یا غذاساز خرد کنید. بنابراین در کمتر از ۱۵ دقیقه یک سس پستو ایتالیایی سبز و بسیار خوشمزه خواهید داشت!

در مرحله اول دانه کاج را درون سینی فر بچینید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید که در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد، حرارت ببیند تا کمی برشته و طلایی رنگ شود. اگر فر در دسترس ندارید می‌توانید دانه‌ها را درون تابه ریخته و بروی شعله کم یا متوسط گاز قرار دهید. دانه‌های کاج خیلی زود می‌سوزند بنابراین بهتر است حواستان باشد و هر چند وقت یکبار آن‌ها را هم بزنید. بعد از طلایی شدن، دانه‌ها را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا کمی خنک شوند.

در مرحله بعد لازم است که ابتدا برگ های ریحان را خوب بشوریم، سپس داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان برود.

بعد سیر، پنیر و دانه‌های کاج را کمی خرد کنید. خرد کردن این مواد (قبل از اینکه درون غذاساز قرار بگیرند) به شما کمک می‌کند تا سس یکدست‌تری داشته باشید.

در ادامه، مواد خرد شده و برگ‌های ریحان را درون غذاساز بریزید و دستگاه را روشن کنید. به‌تدریج روغن زیتون را به باقی مواد اضافه کنید تا روغن کاملاً با آن‌ها ترکیب شود. در آخر نمک و فلفل را به مواد اضافه کرده و به‌ اندازه یک یا دو پالس دیگر بزنید.

سس پستو شما آمادست

نکته:

  • در دستور سس پستو اصل، از برگ ریحان، دانه کاج، سیر، پنیر پارمزان، روغن زیتون و ادویه استفاده می شود. اما اگر دانه کاج در دسترس نباشد، می توان انواغ مغزها مانند گردو، بادام هندی، بادام زمینی و پسته را به عنوان جایگزین به کار برد.
  • سس پستو با اسفناج نیز تهیه می شود. و می توان اسفناج تازه را جایگزین برگ ریحان کرد و سس پستو اسفناج را آماده کرد.
  • برگ‌های ریحان را با آب سرد بشویید و به مدت ۳ تا ۴ دقیقه درون کاسۀ بزرگی پر از یخ قرار دهید. سپس برگ‌های ریحان را روی حوله آشپزخانه قرار داده تا کاملاً خشک شوند. سپس آن‌ها را با سیر، دانه کاج و پنیر پارمزان رنده شده درون غذاساز بریزید.
  • با توجه به ذائقه خود می‌توانید مقدار سیر را کم و زیاد کنید اما با حذف سیر طعم اصلی سس تغییر می‌کند.
  • چنانچه سس پستو را درون ظرفی دربسته بریزید به مدت ۲ تا ۳ روز در یخچال یا فریزر قابل نگهداری است.
  • در صورتی که از بادام زمینی و یا بادام هندی استفاده می کنید می توانید آن ها را قبل از اضافه کردن، کمی در تابه حرارت داده و تفت دهید. (این کار باعث می شود تا سس شما طعم دلپذیر تری داشته باشد).
  • سس پستو را به همراه نان و سرکه بالزامیک به عنوان مزه و یا فینگر فود هم میشود استفاده کرد.

 

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt