روش نگهداری گیاه آئونیوم

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

آئونیوم گیاهی است همیشه سبز که زیستگاه اصلی آن نواحی شمال آفریقا می‌باشد. بیش از ۳۵ گونه از این آئونیوم تا امروز شناسایی شده است که معروف‌ترین آنها گونه Aeonium arboreum Zwartkop می‌باشد.

آئونیوم ها دارای رنگ‌های مختلفی هستند از سبز، بنفش تا مشکی، رنگ بعضی گونه‌ها با تغییر میزان نور و دما تغییر می‌کند. ارتفاع بعضی گونه‌های این گیاه تا یک متر می‌رسد.

آئونیوم ها معمولاً در ماه‌های خنک سال مثل مهر و آبان و فروردین و اردیبهشت رشد می‌کنند.

شرایط نگهداری گل آئونیوم

آبیاری مناسب:

نسبت به آب زیاد حساس است و زمانی که سطح خاک کامل خشک شد اقدام به آبیاری کنید چون خیس بودن دائمی خاک باعث ریزش برگ ها می شود.

هنگام آبیاری دقت کنید که حتما آب از زیر گلدان خارج شود و آب اضافه را حتما دور بریزید. (گفته می شود که این گیاه به آب کمی احتیاج دارد اما منظور مقدار آبیاری نیست بلکه فاصله ی بین دو آبیاری است)

علاوه بر آب زیاد عواملی چون خشکی کشیدن بیش از حد، نور ناکافی و سرد بودن هوا باعث ریزش برگ ها می شود.

نور مناسب:

بطور کلی ساکولنت ها جزو گیاهانی هستند که نور زیاد و آفتاب متوسط را دوست دارند. آئونیوم سبز نیاز نوری کمتری دارد و نگهداری آن در محیط نیمه سایه و سایه آفتاب مناسب می باشد. آئونیوم بنفش نسبت به آئونیوم سبز نیاز نوری بیشتری دارد و قرارگرفتن در آفتاب مستقیم را نیز دوست دارد.

البته توجه داشته باشید قرار گرفتن آئونیوم در روزهای گرم تابستان در آفتاب موجب سوختن برگ‌های آئونیوم می شود.

پس گیاه را در محیطی قرار دهید که نور متوسطی داشته باشد تا برگ های آن دچار آسیب دیدگی نشود.

دمای مناسب:

دمای مطلوب برای رشد آئونیوم دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. بسیاری از گونه های آئونیوم به سرما حساس هستند و رشد آن‌ها در دمای پایین تر از ۱۰ درجه سانتی گراد متوقف می‌شود.

دقت کنید گونه‌هایی که برگ‌های بنفش دارند نسبت به دما حساس هستند. برگ‌های آن‌ها در صورت قرار گیری در محیطی با دمای بالا کمرنگ شده و به رنگ سبز در می آیند.

خاک مناسب:

این گیاه باید از خاکی با زهکش بسیار خوبی برخوردار باشد به عنوان مثال می‌توان از مخلوط خاک دو قسمت شن +یک قسمت پیت ماس+ یک قسمت خاک معمولی و یا سه قسمت خاک معمولی + یک قسمت شن  استفاده کرد.

گلدان‌های سفالی به دلیل تهویه بهتر خاک برای این گیاهان مناسب‌تر از گلدان‌های پلاستیکی و یا فلزی هستند. تا زمانی که خاک زهکش خوبی داشته باشد این گیاه می‌تواند فقر خاک را نیز تحمل کند.

کوددهی و تغذیه آئونیوم:

در طول فصول رشد، می‌توانید از نصف میزان توصیه شده روی کودهای مخصوص کاکتوس و ساکولنت محلول در آب هر شش هفته یکبار استفاده کنید. و در تابستان به هیچ وجه به گیاه کود ندهید.

در صورتی که به این ساکولنت بیش از حد کود دهید، به مشکل برخواهید خورد. ریزش برگ و زرد شدن برگ‌ها ممکن است به دلیل افراط در تغذیه گیاه باشد.

آفات و بیماری های شایع آئونیوم

ریزش برگ آئونیوم:

ریزش برگ از مشکلات شایع آئونیوم است که علت‌های مختلفی دارد. از جمله، افراط در آبیاری و پوسیدگی ریشه ها، بسته بودن سوراخ زهکش، خاک نامناسب و سرمای بیش از حد محیط از دلایل اصلی ریزش برگ های این گیاه است.

برای رفع این مشکل بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک به عمق ۲ سانتی متر خشک شود. سوراخ زهکش را چک کنید، از خاکی با زهکشی بالا استفاده کنید. گیاه را در محیطی با دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه قرار دهید.

سوختگی و لکه های قهوه ای برگ:

دمای خیلی بالا و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید باعث سوختن برگ ها و ایجاد لکه‌های قهوه ای در سطح برگ می‌شود.

جمع شدن و لوله شدن برگ ها:

اگر دمای محیط بسیار بالا باشد برگ‌ها جمع می شوند تا از اتلاف بیش از حد آب جلوگیری کنند.

بی حال و کمرنگ شدن برگ ها:

در صورتی که نور کافی به گیاه نرسد و تهویه محیط مناسب نباشد برگ‌ها شادابی خود را از دست می‌دهند.

آفت شپشک آرد آلود:

از آفات شایع گیاه آئونیوم شپشک آردآلود است که باعث متوقف شدن رشد گیاه می‌شود. در مرحله اول برای رفع این مشکل بهتر است از شستشوی مکانیکی با محلول رقیق آب و صابون استفاده کنید. در صورت وسعت آلودگی از سموم شیمیایی مانند مالاتیون و کنفیدور استفاده کنید.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkgatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt