روش‌های احیا کردن گیاه پژمرده

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

پژمردگی گل و گیاهان مختلف به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود، اما موضوعی که در این زمان اهمیت دارد، به کار بردن روشی برای احیا کردن گیاه از دست رفته است.

اما چکار کنیم که گل پژمرده نشود؟ بهترین روش احیای گل پژمرده و در حال خشک شدن چیست؟ آیا می‌دانید چگونه گل پژمرده را زنده کنیم؟

در این مقاله می‌توانید با روش‌های احیا کردن گیاه پژمرده آشنا شوید.

اقداماتی که قبل از هر کاری باید انجام دهید

به ریشه‌ها توجه کنید:

در درجه اول باید به ریشه ها توجه کنید. ریشه گیاه باید زنده باشد تا شانسی برای ادامه حیاتش داشته باشد. اگر ریشه سفیدرنگ بود و هنوز نشانی از رنگ سبز در آن دیده می‌شد، یعنی جای امیدواری هست.

برگ‌های مرده را جدا کنید:

بعد از ریشه‌ها باید سراغ برگ‌ها بروید و برگ‌های مرده را جدا کنید. اگر ریشه آسیب زیادی دیده است، توصیه می‌کنیم کمی هم از شاخ و برگ گیاه کم کنید. این کار باعث می‌شود که ریشه بخش‌های کمتری از گیاه را تغذیه کرده و درنتیجه سریع‌‌تر و بهتر احیا شود.

ساقه‌های مرده را جدا کنید:

اقدام آخری که باید انجام دهید این است که بخش‌های مرده ساقه را تا جایی که به ساقه‌های سبز برسید ببرید. نگران نباشید، به‌زودی ساقه‌های جدید و سالم از محل برش رشد خواهند کرد.

روش‌های احیا کردن گیاه

از آبیاری بیش از حد گیاه پرهیز کنید.

گیاهان برای رشد و زنده ماندن به آب نیاز دارند، اما زمان مناسب آبیاری گیاهان و مقدار مناسب آبیاری اهمیت زیادی دارد. آبیاری بیش از حد یکی از رایج‌ترین دلایل نابودی گیاهان است. زمانی که گیاه را بیش از حد آبیاری کنید، برگ‌ها شروع به قهوه‌ای شدن می کنند. رطوبت بیش از حد خاک موجب می‌شود تا ریشه گیاه پوسیده شود.

در این شرایط بهترین روش صحیح احیا و درمان گیاهان پژمرده این است که آن را از نور مستقیم خورشید دور کنید و آبیاری را تا زمان خشک شدن کامل خاک متوقف کنید. اگر خاک بیش از حد خیس است، پیشنهاد می‌شود خاک و گلدان گیاه را عوض کنید. در مورد میزان آب مورد نیاز گیاه تحقیق کنید و تا زمانی که خاک خشک نشده، به گیاه آب ندهید.

نجات گیاهی که به‌خاطر شرایط نوری آسیب دیده است.

هر گیاهی رفتار و میزان مقاومت متفاوتی در برابر نور خورشید دارد. بعضی گیاهان نیازمند حضور در نور مستقیم خورشید هستند در حالی که گیاهان دیگر نمی‌توانند این حجم از نور مستقیم را تحمل کنند و آسیب می‌بینند. گاهی تغییرات ناگهانی در محیط گیاه، مثل انتقال آن به اتاق دیگر، می تواند گیاه شما را شوک زده کند. برای جلوگیری از این موضوع، باید میزان نور مورد نیاز گیاه خود را بدانید و با توجه به آن مکان مناسبی در منزل برایش پیدا کنید.

در این شرایط گیاه را به مکان کم نور تر و مرطوب تری ببرید. به اندازه کافی به آن بدهید و برگ هایش را مرتبا هرس کنید.

نجات گیاهی که به‌خاطر آفت‌ها آسیب دیده است.

گیاهان مکان بسیار مناسبی برای حمله آفت ها، موجودات ریز و حشرات موذی هستند. البته خیلی جای نگرانی نیست. چون خوشبختانه به راحتی میتوان بسیاری از آن ها را از بین برد. مثلا میتوانید در اطراف گیاه خود، گیاهان مخصوصی که حشرات را دور میکنند قرار دهید.

اکثر حشرات و موجودات موذی با اسپری کردن یک محلول رقیق آب و از بین می‌روند.

نجات گیاهی که به‌خاطر کمبود مواد مغذی آسیب دیده است.

گیاهان دائما در حال برداشت مواد مغذی و مورد نیاز خود از خاک هستند، درنتیجه پس از مدتی خاک آن‌ها از مواد ضروری خالی شده و اگر این کمبود را با اضافه کردن خاک یا کود غنی از مواد مغذی جایگزین نکنید، رشد گیاه دچار مشکل شده و گیاه بیمار می‌شود. اگر از مناسب بودن میزان آب، نور، و عدم حضور آفات مطمئن شده‌اید و هنوز مشکل گیاهتان حل نشده است به احتمال زیاد مشکل از کمبود مواد مغذی است.

در این شرایط خاک گیاه را عوض کنید و آن را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید تا ریشه‌ها فضای کافی برای رشد داشته باشند. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، به همان خاک قبلی مقداری کود (غذای گیاه) اضافه کنید.

و در آخر

برای درمان گیاه به آن فرصت دهید. 

بعد از مراقبت از گیاه انتظار نداشته باشید که یکباره گیاه شما سبز شود و تغییر کند. گیاه برای ترمیم نیاز به زمان دارد. در این مدت باید مراقب آن باشید و با تامین آب، مواد مغذی، نور مناسب و مراقبت‌های دیگر شرایطی را فراهم کنید تا گیاه دوباره به وضعیت عادی برگردد. ممکن است یک ماه طول بکشد تا علائم حیات در گیاه مشخص شود، اما به حال نباید دست از تلاش بکشید و با مراقبت از آن دوباره زندگی را به گیاه خود بازگردانید.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt