دلایل توقف رشد گیاهان چیست؟!

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

در این مقاله قصد داریم چند تا از علت‌های توقف رشد گیاهان را نام ببریم.

گیاهان برای رشد و نمو خود به شرایط مناسبی برای زندگی احتیاج دارند. در هر گیاه نیاز به شرایط محیطی متفاوت است اما در همه‌ی آن‌ها این موضوع صدق میکند که اگر شما چند تا از شرایط را برای گیاه به صورت ایده آل تأمین بکنید ولی یک یا دوتا شرایط را در تأمینش ناموفق باشید، تعادل رشد در گیاه شما برهم خورده و باعث عدم رشد یا آسیب رسیدن به گیاه می‌شود.

قلیایی شدن خاک

یکی از دلایل توقف رشد گیاهان عدم جذب مواد غذایی به واسطه قلیایی شدن بیش از حد خاک است. آبدهی خصوصاً با آب‌های دارای املاح، کود دهی، جنس خاک همگی عواملی هستند که در شوری بستر کاشت مؤثرند. عناصر در چنین خاکی به خوبی جذب نمی‌شوند و این باعث کاهش رشد و در موارد شدیدتر منجر به توقف رشد گیاهان می‌شود.

برای گیاهانی که حساس نیستند تعویض خاک کمک کننده است اما بهتر از این کار استفاده از کودهایی است که پی اچ خاک را پایین می‌آورند و بستر کاشت را کمی اسیدی‌تر کنند چراکه برای بسیاری از گیاهان ممکن است امکان تعویض کامل خاک نیز وجود نداشته باشد.

کمبود نور

نور مهم ترین عامل در رشد گل و گیاه هست و گیاهان بوسیله نور دریافتی، خاک و آب عمل غذاسازی انجام می‌دهند. بنابراین هرکدام از این سه مورد با مشکل مواجه شود، عمل فتوسنتز و غذاسازی بخوبی انجام نمی شود.

از نشانه های کمبود نور دریافتی، می توان به توقف رشد گیاه،رشد علفی و رنگ پریدگی اشاره کرد. در این مواقع با انتقال گیاه به محیط پر نور تر مشکل گیاه تا حد زیادی برطرف می شود.

محدود بودن بیش از حد ریشه‌ها

همیشه توصیه می‌شود گلدان‌های گیاهان زینتی پس از آنکه ریشه پر کرد با یک سایز بزرگتر تعویض گردد. این درست است اما اگر پس از آنکه گلدان از ریشه پر شد باز هم مدت‌های زیادی در همان گلدان نگه داشته شود و فضای بیشتری به همراه خاک تازه برای آن فراهم نشود، رشد با مشکلاتی روبرو می‌شود.

ریشه‌ها در هم تنیده شده و بیشتر از خاک در گلدان ریشه دیده می‌شود. علاوه بر این برخی از گیاهان مثل گل کاغذی و بسیاری از گیاهان دیگر اگر فضای کافی برای رشد ریشه نداشته باشند با کاهش رشد و گلدهی روبرو می‌شوند؛ بنابراین بعد از رشد و پر شدن ریشه بهتر است گلدان با یک سایز بزرگتر تعویض گردد.

گلدان نامناسب

بعضی از افراد تصور می کنند که هرچه گلدان بزرگ تر باشد برای گیاه بهتر است و می تواند رشد بهتری را داشته باشد. که باید بگوییم این باور کاملا غلط است. گیاهان در گلدان های کوچک یا بزرگ تر از حد مجاز رشد خوبی ندارند و پس از مدتی رشدشان متوقف می شود.

پس سعی کنید که همیشه گلدان مناسب و هم اندازه برای گیاه تهیه کنید.

آبیاری نامنظم

آب یکی از نیاز های اساسی گیاه ، جهت رشد و نمو هست .آبیاری بموقع و اصولی تاثیر بسزایی در رشد گیاهان دارد،پس لازم است روزانه گلدان ها را بررسی کنیدو هرکدام نیاز به آبیاری دارند فورا آبیاری کنید.

توجه داشته باشید که حتما آب زیر گلدانی راتخلیه کنید تا باعث بروز آفت و بیماری های قارچی نشود.

کمبود مواد مغذی

یکی از ضروری ترین نیاز های گیاهان آپارتمانی که کمتر به آن توجه می‌شود تامین مواد مغذی است. گیاهان آپارتمانی برای رسیدن به رشد مطلوب به سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همچنین عناصر ریزمغذی نیاز دارند.

ما علاوه بر استفاده از کودهای NPK توصیه می‌کنیم از هیومیک اسید هم استفاده کنید تا خاک گلدان اصلاح شده و جذب مواد مغذی به خوبی انجام شود.

آفت

یکی از نکاتی که گیاه را خیلی تهدید می کند آفت ها برای گیاه هستند.همچون شته، شپشک ، مگس سفید و… این آفت هااز شیره گیاهان تغذیه می‌کنند که هم باعث آسیب رسیدن به گیاه شده و هم رشد گیاه را آرام و یا متوقف می کند.

هنگامی که گیاه دچار آفت شود، نصف انرژی خود را صرف آفت ها می کند و باعث کندی گیاه می شود. در این زمان شما باید سعی کنید که آفت ها را از بین ببرید یا نگذارید که به وجود بیایند.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt