برای گلدهی کاکتوس چه باید کرد؟!

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

یکی از اتفاق های خیلی خوب در نگهداری کاکتوس این است که این گیاه به گل بشیند ولی برای گلدهی باید شرایط ایده آل را فراهم کنید و از همه مهم تر این است که کاکتوس شما به سن مناسب برای گلدهی رسیده باشد.

سوالی که شاید برای شما پیش بیاد این هست که آیا همه کاکتوس ها گل می‌دهند؟

در این مطلب میخواهیم تمامی این موارد را مورد بررسی قرار بدهیم، پس با من همراه باشید.

آیا همه ی کاکتوس ها گل می‌دهند؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت آری. کاکتوس ها هم جزو گیاهان گلدار به حساب می آیند ولی برای گلدهی به شرایط خیلی خاص تری نیاز دارند، این شرایط شامل سن بلوغ گیاه، میزان آبدهی ، دوره استراحت در فصل های سرد سال و…است.

بعضی از کاکتوس ها با رسیدن به سن بلوغ و گلدهی خوب نیازمند آبیاری خوب، نور کامل و کوددهی متناسب هستند پس گلدهی کاکتوس ها خیلی راحت نیست و شاید برای شما هزینه بردار باشد.

سن بلوغ:

گیاهان نیز همانند دیگر موجودات زنده به سن بلوغ می‌رسند. این سن در همه‌ی گونه‌ها یکسان نیست و عواملی نیز باعث تغییر زمان رسیدن به سن بلوغ می‌شود. گلدهی در کاکتوس‌های بالغ رخ می‌دهد. پس اولین مرحله برای گلدهی سن بلوغ است چون اگر کاکتوس شما به این سن نرسیده باشد هرچقدر هم شرایط رشد و محیطی عالی داشته باشد گلدهی نخواهد کرد.

اولین مرحله مطمئن شوید که کاکتوس شما بالغ شده است. در برخی کاکتوس‌ها نشانه‌هایی وجود دارد که ثابت می‌کند کاکتوس شما به بلوغ رسیده است مثلاً در برخی کاکتوس‌ها وقتی بالغ می‌شوند تغییر رنگ می‌دهند.

آبیاری:

کاکتوس ها در زمان رشد نیاز آبی خیلی بیشتری به تناسب فصل های سرد سال دارند ولی برای آبیاری حتما دقت کنید که خاک گلدان تا عمق ۴ الی ۵ سانتیمتری کاملا خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید.

زهکشی خاک و گلدان بسیار مهم است زمانی که شما اقدام به آبیاری نمودید باید آب اضافی از زیر گلدانی خارج شود و سپس آن را تخلیه کنید. چون تجمع آب در خاک و یا زیر گلدان باعث پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه خواهد شد.

نور:

یکی دیگر از پارامترهای مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها دریافت نور کافی می‌باشد. کاکتوس شما برای گلدهی باید در فصل رشد نور کافی دریافت کرده باشد. حداقل نور لازم برای کاکتوس‌ها در روز ۶ الی ۸ ساعت نور کامل و طبیعی خورشید می‌باشد.

کم نوری باعث بد شکل و بدفرم شدن کاکتوس شده و مانع گلدهی آن می‌شود.

خواب زمستانی کاکتوس:

یکی دیگر از عوامل که سبب گلدهی می شود، به خواب رفتن گیاه و طی دوران خفتگی می باشد. اغلب کاکتوس ها به خاطر به هم خوردن سیستم فصلی و زندگی در دمای بالا به صورت مداوم، به خوبی رشد نمی کنند و گل نمی دهند.

این گیاه به یک شوک دمایی نیاز دارد. و باید حس کند که زمستان آمده است. به همین دلیل در فصل زمستان که فصل استراحت است، گیاه به مدت ۱ تا ۳ ماه در دمای ۵ تا ۱۲ درجه سانتیگراد و در محیطی سرد (با توجه به گونه گیاه دمای مورد نظر فرق دارد.) که نور کمتری نیز دارد، نگهداری می شود.

خاک مناسب:

یکی از مهمترین عامل های رشد کاکتوس ها خاک می باشد. و همانطور که گفتیم کاکتوس به خاکی با زهکشی بالا برای رشد نیاز دارد. کاکتوس‌ها در انواع خاک‌ها مانند ماسه خاک باغچه خاک‌های سنگلاخی و غیره می‌تواند زندگی کند ولی ایده آل ترین ترکیب خاک ترکیبی است که آب را نگه ندارد و سریعاً خشک شود.

و خاک مورد نیاز کاکتوس‌ها باید دارای زهکشی مناسبی باشد تا آب به راحتی از آن خارج شود و سریعاً خشک شود و گیاه امکان تنفس پیدا کند.

کود دهی منظم:

کود ها مواد غذایی کاکتوس ها هستند؛ بنابراین برای رشد بهتر این گیاه و همین طور فرا رسیدن زمان گلدهی کاکتوس لازم است به آن کود بدهید. مناسب ترین کود ها برای کاکتوس ها، کود گوسفندی پوسیده و کود ورمی کمپوست می باشد.

بهترین زمان برای کود دادن به کاکتوس ها، هنگام رشد آن هاست. به محض این که اولین نشانه ای از رشد کاکتوس خود را دیدید، فرایند کود دهی را آغاز کنید.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt