انواع گیاه مناسب اتاق خواب

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

یک اتاق خواب با گیاهان بی‌شک بهتر از یک اتاق خواب بدون هیچ گل و گیاهی است. نگهداری از گل آپارتمانی برای اتاق خواب به تصفیه‌ی هوا، تسکین استرس، تقویت بُعد خلاقیت و موارد دیگر کمک می‌کند.

مردم اغلب فراموش می‌کنند چقدر هوای تازه برای تنفس در فضای داخلی خانه مهم است و نگهداری از گل و گیاه در اتاق خواب می‌تواند به شما کمک کند تا از شر گازهای سمّی خلاص شوید چرا که گیاهان به طور مداوم هوا را فیلتر می‌کنند.

مزایای نگه داری گیاه در اتاق خواب

از آن جایی که یکی از مهم ترین دلایل بی خوابی آلودگی هوا و کمبود اکسیژن در اتاق خواب است. نگه داری گل و گیاه می تواند با اکسیژن سازی کیفیت خواب شما را بهبود ببخشد. این نکته که اتاق خواب شما نور مناسبی داشته باشد برای نگه داری گیاه اصلا مهم نیست چرا که گیاهان بدون نیاز به نور را می توان در محیط های کم نور یا بدون نور نگه داری کرد.

از دیگر مزایای خرید گل‌های مخصوص اتاق خواب می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • از بین بردن سموم اتاق
  • افزایش حافظه و یادگیری
  • کاهش میزان استرس و اضطراب
  • تقویت روحیه و ایجاد حس سرزندگی

در ادامه به معرفی انواع گیاه مناسب اتاق خواب می‌پردازیم تا با ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید:

پاپیتال (Common ivy):

گیاه پاپیتال یا همان گیاه عشقه، توانای بسیاری در از بین بردن برخی از سموم مانند؛ بنزن، زایلن و فرمالدئید دارد. به همین علت برای نگهداری در اتاق خواب مناسب است و می‌تواند خوابی راحت و بیداری پر انرژی را به دیگران هدیه دهد.

پاپیتال، جزء گیاهان همیشه سبز است که انتخاب مناسبی برای دکوراسیون و دیزاین اتاق خواب است.

سانسوریا (Sansevieria):

گیاهی است که نگهداری راحتی دارد. در شب اکسیژن منتشر کرده و دی‌اکسید کربن جذب می‌کند که بدین ترتیب هوا را تصفیه کرده و خواب بهتری ایجاد می‌کند. همچنین این گیاه سموم معمول در هوای خانه (فرمالدهید، تری کلرو اتیلن، بنزن) را فیلتر می‌کند. نگهداری آن در اتاق خواب برای افرادی که افت تنفس و سردرد دارند توصیه می‌شود.

اسطوخودوس (Lavender):

این گیاه معمولا به عنوان یک گیاه آپارتمانی در نظر گرفته نمی‌شود اما می‌تواند در شرایط مناسب در داخل خانه نیز رشد کرده و زنده بماند. لاوندر علاوه بر ویژگی‌های تصفیه‌کنندگی هوا مزایای آروماتراپی نیز برای اتاق خواب به همراه دارد.

تحقیقات نشان داده است که استنشاق اسانس اسطوخودوس می‌تواند فشار خون و ضربان قلب را کاهش دهد. بنابراین پیش از رفتن به تخت خواب خود، لحظه‌ای را به استشمام بوی این گیاه اختصاص دهید.

آلوئه ورا (Aloe vera):

شاید اگر بخواهیم بهترین گل برای اتاق خواب را معرفی کنیم، آلوئه ورا گیاهی مناسب است. زیرا با تولید اکسیژن می‌تواند فضایی امن و خوابی راحت برای شما تعبیه کند. همچنین گیاه آلوئه ورا جزء گیاهان سمی آپارتمانی است.

یکی از مهمترین نکات نگهداری این گل مناسب اتاق خواب، نور است؛ اگر اتاق خواب مورد نظر نور کافی داشته باشد آلوئه ورا گیاه مناسبی برای نگهداری است. همچنین با نگهداری از این گیاه می‌توانید هم از خاصیت تصفیه کنندگی و هم خاصیت درمانی این گیاه استفاده کنید.

اسپاتی فیلوم (Peace lily):

یکی دیگر از گلهای مناسب اتاق خواب، سوسن صلح است. این گیاه ظاهر بسیار زیبایی دارد و می‌تواند محیط را از یکنواختی خارج کند و روح به اتاق بدمد.

اسپاتی فیلوم گیاهی رطوبت ساز است و می‌تواند به صورت میانگین ۵ درصد رطوبت محل زندگی شما را افزایش دهد همین عامل باعث از بین رفتن خشکی گلو و بینی می‌شود.

این گل طبیعی برای اتاق خواب، دارای برگ های همیشه سبز است که براق بودن این برگ ها زیبایی گیاه را چندین برابر کرده است.

گل گندمی (Spider plant):

گیاه گندمی از دیگر پاک کننده‌های هواست. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد گندمی حدود ۹۰ درصد از آلوده کننده‌های سرطان زای فرمالدهید را از بین می‌برد. همچنین ذرات عطر و بخار را جذب کرده تا مقدار اکسیژن پایدار باشد و خواب راحتی برای اهالی خانه به ‌وجود بیاید. گندمی نیازمند نور غیر مستقیم و آبیاری دو تا سه بار در هفته است. در گرمای زیاد اسپری آب یا مه پاشی برای این گیاه توصیه می‌شود.

شامادورا (Chamaedorea elegans):

یکی دیگر از گیاهان تصفیه کننده هوا شامادورا است؛ نگهداری آسان و مقاومت بالای شامادورا باعث شده تا انتخاب مناسبی برای اتاق خواب باشد.

شامادورا به نور کم سازگار است به همین علت اگر اتاق خواب شما از نور خورشید محروم است، شامادورا انتخابی خاص و بی مثال است. البته این گیاه رطوبت زیاد را هم دوست دارد به همین علت جزء گیاه مناسب دستشویی تاریک نیز است.

گل یاس سفید (Common jasmine):

یاس سفید، معروف‌ترین گونه از گل‌های یاس است، دارای عطر و بویی مثال زدنی است که در جهان شهرت فراوانی دارد. این گیاه تاثیر بسیاری بر بدن و ذهن می‌گذارد. موجب کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب می‌شود که به دنبال آن هوشیاری و بهره‌وری در طول روز افزایش می‌یابد.

یاس نیازمند خاک مرطوب بوده و در صورت گرمی هوا باید با اسپری آبپاشی شود؛ البته به طوری که گل‌ها از خیس شدن در امان باشند. بهتر است یاس را در پشت پنجره قرار دهید.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt