انواع گلدان و انتخاب گلدان مناسب

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

انواع گلدان‌ با جنس‌ها و شکل‌های مختلف در بازار وجود دارد، انتخاب اندازه و نوع گلدان در رشد و سلامت گیاه هان اهمیت زیادی دارد. ممکن است زیبایی یک ظرف قدیمی شما را برای کاشتن گل و گیاه در داخل آن وسوسه کند اما اگر می‌خواهید این وسوسه هیجان‌انگیز نتیجه موفقی هم در‌پی داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم آشنایی با گلدان‌های زیر و درنظر گرفتن گلدان مناسب برای هر گیاه را در تصمیمات خود لحاظ کنید.

انتخاب گلدان به اندازه و نوع گیاه و میزان احتیاج آبیاری گیاه بستگی دارد و باید سعی شود بهترین نوع گلدان را برای گیاه انتخاب کرد.

در ادامه با ماه خاتون همراه باشید تا شما را با چند نوع گلدان موجود در بازار آشنا کنیم.

اندازه گلدان، یک فاکتور مهم در انتخاب گلدان مناسب

اولین قدم برای انتخاب یک گلدان مناسب این است که اندازه مناسب برای گیاه خود را تشخیص دهید. طبق یک قاعده کلی اگر گیاه شما در گلدانی با قطر زیر ۲۵ سانتی‌متر زندگی می‌کند، باید موقع خرید گلدان، گلدانی را برای آن درنظر بگیرید که ۳ الی ۵ سانتی‌متر در قطر، از گلدان قبلی گیاه بزرگ‌تر باشد و اگر گیاه شما در گلدانی بالای ۲۵ سانتی‌متر زندگی می‌کند، گلدانی را برای آن درنظر بگیرید که ۵ الی ۸ سانتی‌متر بزرگ‌تر باشد.

شاید برای شما سوال باشد که چرا از اول گلدانی بسیار بزرگ‌تر انتخاب نکنید که برای سال‌ها خیالتان راحت باشد، دراین‌باره باید بگوییم که این کار به دو دلیل اشتباه است:

  • دلیل اول آن است که گیاهان رشد کندی دارند و برای سال‌ها گیاهی کوچک درون گلدانی بزرگ زندگی می‌کند که هیچ نمای زیبا و قشنگی نخواهد داشت.
  • دلیل دوم نیز آن است که گلدان بزرگ‌تر یعنی خاک بیشتر؛ که این خاک بیشتر نیز، نیاز به آب بیشتری هم دارد. در نتیجه حجم بالای خاک این خاک دیرتر خشک می‌شود و در نهایت گیاه شما با ریشه‌های کمی که نسبت به اندازه گلدان دارد، بیش‌ازحد درون این خاک خیس مانده و در نتیجه ریشه‌های گیاه دچار پوسیدگی یا بیماری‌های قارچی می‌شود. در مقابل گلدان خیلی کوچک نیز مناسب گیاه شما نبوده و باعث می‌شود گیاه شما نتواند رشد خود را ادامه دهد؛ چراکه ریشه‌ها فصای کافی برای رشد را نداشته و در نتیجه گیاه شما نمی‌تواند منابع غذایی را از خاک دریافت کند.

انواع جنس گلدان ها مناسب برای گیاهان

سفال و سرامیک

سفال و سرامیک از این جهت به هم مرتبط هستند که هر دو از خاک رس پخته شده ساخته شده اند. گلدان سفالی به ندرت لعاب داده می شود، در حالی که گلدان های سرامیکی اغلب لعاب داده می شوند. هر دوی این جنس ها بسیار سنگین هستند و به راحتی می‌شکنند. گلدان سفالی لعابدار سریعتر از گلدان سفالی بدون لعاب خشک میشود.

از جنبه مثبت، آنها معمولاً مقرون به صرفه تر از انواع دیگر گلدان ها هستند، در طیف وسیعی از رنگ ها و اندازه ها هستند و می توانند برای مدت بسیار طولانی دوام بیاورند.

بتنی

گلدان بتنی ظاهری جذاب و متفاوت دارد، گلدان های بتنی این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است و ظاهر مینیمال آنها می تواند در طراحی دکوراسون خانه تاثیر گذار باشد.

حتما می‌دانید که این گلدان‌ها بسیار سنگین هستند. وزن زیاد برای مراقبت از گیاهان در برابر باد و افتادن و … بسیار خوب است. اما جابه‌جایی را سخت می‌کند. پس اگر قصد دارید این گلدان را تهیه کنید، ابتدا یک مکان مناسب برای او انتخاب کنید و آن را برای همیشه در آن نقطه قرار دهید!

از طرف دیگر، وزن زیاد آن باعث می‌شود تا در اثر ضربه که ممکن است کودک شما به آن بزند کوچکترین آسیبی به گیاه نرسد. گلدان بتنی عایق بسیار خوبی است و گیاه را از تغییرات دمایی شدید حفظ می‌کند. گلدان های بتنی که رنگ آمیزی شده است می تواند یک انتخاب خوب برای روح بخشیدن به خانه ها شما باشد.

پلاستیکی

گلدان های پلاستیکی طیف وسیعی از گلدان های ارزان و سست که تولیدکنندگان برای شروع گیاهان استفاده می کنند تا گزینه های با کیفیت بالاتر و قابل توجه تری را در بر می گیرد. آنها به طور کلی برای محیط زیست بدتر از انواع دیگر هستند، مگر اینکه گلدان های ساخته شده را با پلاستیک بازیافتی تهیه کنید.

به یاد داشته باشید که شکستن پلاستیک در محیط به زمان زیادی نیاز دارد. بعلاوه، گلدان‌های با کیفیت پایین‌تر معمولاً بعد از چند سال ترک می‌خورند، به‌ویژه اگر در آفتاب مستقیم قرار گیرند. همچنین این احتمال وجود دارد که برخی از پلاستیک‌ها بتوانند مواد شیمیایی را به خاک نفوذ دهند، که اگر قصد کاشت سبزیجات یا صیفی جات را دارید این امر بسیار مضر است.

نکته مثبت استفاده از پلاستیک این است که به طور کلی کاملا مقرون به صرفه است، ظروف سبک وزن هستند و در طیف گسترده ای از رنگ ها و اندازه ها هستند.

فلزی

این گلدان‌ها بسیار بادوامند و بسته به نوع فلز، مثل آهن، بسیار سنگین خواهند بود. فلزی مثل آلومینیوم، جنسی ایده آل برای این گلدان‌هاست. چون علاوه بر مقاومت بالا، سبک است و جابه‌جایی آن راحت است. آلومینیوم زنگ نمی‌زند، به رنگ آمیزی و ضد زنگ کردن نیازی ندارد و از سایر فلزها ارزان‌تر است. البته جنس‌های دیگری از فلز هم درساخت این گلدان‌ها استفاده می‌شود، مثل روی، مس، سرب و استیل.

گلدان های فلزی بدون رنگ (گالوانیزه) در دنیا طرافداران زیادی دارد و می تواند چشم هر مهمانی را به گلدان خانه شما جلب کند!

چوبی

گلدان های چوبی به دلیل سبک خاصی که دارند حس طبیعت را به بیننده القا می‌کنند. از مزایای آنها می‌توان به سبک بودن و امکان ساخت آنها در منزل اشاره کرد. توجه داشته باشید هنگام خرید گلدون چوبی، این گلدان ها از چوب مقاوم در برابر پوسیدگی تهیه شده باشند. فروش گلدان چوبی در بازارهای سنتی و صنایع دستی بیشتر به چشم می‌خورد.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

ویژگی های خاک کاکتوس 

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt