آشنایی با اصول و مراحل تعویض گلدان

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

بیشتر انواع گل و گیاه آپارتمانی و خانگی تا سال‌های سال در همان گلدانی که هستند، بدون نیاز به عوض کردن گلدان یا خاک آن، دوام می‌آورند؛ اما بالاخره ریشه‌ها به‌قدری رشد می‌کنند و فضا اشغال می‌کنند که به‌مرور شاهد «درهم‌پیچیدگی ریشه» خواهیم بود. در این هنگام برای نجات گیاه باید گلدان و خاک آن را عوض کرد و گیاه را به محفظه بزرگ‌تری منتقل کرد.

می‌خواهید بدانید دقیقا چطور باید این کار را انجام داد تا به گیاه آسیبی نرسد و شادابی‌اش حفظ شود؟

در ادامه مطلب حاضر همراه ما باشید تا پاسخ این سؤال را بیابید.

تعویض گلدان گیاه آپارتمانی باید چه زمانی انجام شود؟

زمانی که وقت تعویض گلدان گیاه خانگی شما فرا می‌رسد، نشانه‌هایی بروز پیدا می‌کند که همگی نشان از کلافه شدن گیاه و نیاز آن به تعویض گلدان را می‌رساند، این نشانه‌ها عموما به شرح زیراند:

ریشه های گیاه از روی سطح خاک گلدان قابل مشاهده بوده یا در انتهای گلدان نزدیک سوراخ ته گلدان ریشه‌ها جمع شده و از زیر گلدان قابل مشاهده‌اند.

برگ‌هایی که به‌تازگی رویده است در اندازه های کوچک‌تری نسبت به برگ‌های قدیمی‌تر رشد کرده‌اند.

برگ‌ها در فواصل زمانی معین و مشخصی زرد، پژمرده و پلاسیده می‌شوند.

همه این موراد نشان دهنده این هستند که زمان تعویض گلدان گیاه‌تان فرارسیده و باید دست به کار شوید.

فصل مناسب تعویض گلدان

تعویض گلدان بیشتر گیاهان را می‌توان در هر فصلی از سال، به راحتی در منزل یا محیط آپارتمان انجام داد.

اما بیشتر پرورش دهندگان گل و گیاه معتقدند که بهترین زمان برای تعویض گلدان اواخر فصل زمستانو اوایل فصل بهاراست.

مراحل تعویض گلدان

قدم اول؛ فراهم کردن گلدان مناسب و شروع کار

بعد از انتخاب گلدان یک توری مناسب را در کف گلدان به‌گونه‌ای که سوراخ کف گلدان را بپوشاند قرار دهید. این کار برای ثابت نگه داشتن خاک درون گلدان انجام می شود و اجازه نمی دهد خاک به‌سادگی با هرمرتبه آب دادن از کف گلدان خارج شود.

قدم دوم؛ اضافه کردن خاک مناسب گیاهتان به گلدان

بعد از اینکه کف گلدان را با یک توری پوشاندید، نوبت به اضافه کردن خاک مناسب گیاه‌تان به گلدان می‌رسد. یادتان باشد برای تعویض گلدان حتما از خاک تازه استفاده کرده و مجددا از خاک‌های قبلی استفاده نکنید، چراکه خاک‌های قبلی فاقد مواد مغذی بوده یا مواد مغذی موجود در آن‌ها بسیار کم و ناچیز است.

قبل از تعویض خاک گلدان مقداری خاک را به قسمت انتهای گلدان جدید خود اضافه کنید تا کمی گیاه از کف گلدان فاصله داشته باشد. تا ریشه مستقیما به کف گلدان نرسد.

قدم سوم؛ شل کردن ریشه‌های گیاه برای انتقال به گلدان جدید

در ادامه مراحل، گیاه مورد نظر خود را به‌آرامی از گلدان قبلی در بیاورید. سپس با ملایمت فراوان خاک اطراف ریشه‌ها را جدا کنید تا ریشه‌ها آزادتر شوند. برای این کار می‌توانید کمی گلدان را کج کنید تا گیاه راحت‌تر از گلدان خارج شود. به‌این‌منظور کمی گلدان را سر و ته کنید، می‌توانید به‌آرامی ضربه‌هایی نیز به آن بزنید تا راحت‌تر خارج شود. سپس با دست دیگر ساقه گیاه را بگیرید تا در صورت خارج شدن گیاه به زمین نخورد.

قدم چهارم؛ انتقال گیاه به گلدان و خاک جدید

در مرحله چهارم از تعویض گلدان گیاه را به‌آرامی در گلدان جدید خود قرار دهید. سعی کنید گیاه را صاف نگه دارید و دقیقا در وسط گلدان تا زیبایی گیاه شما بیشتر باشد. همچنین اگر گلدان شما طرح و شکل مشخص دارد سعی کنید گیاه را به‌گونه‌ای در گلدان قرار دهید که از نمای روبه‌رو هم گیاه و هم گلدان آن به‌خوبی پیدا باشد.

قدم پنجم؛ کود دادن به گیاه

حالا برای بهتر شدن رشد گیاه باید به آن غذای مخصوص آن یا همان کود بدهید. به‌این‌منظور کود مناسب تهیه کرده و کود مورد نظر به آرامی بر روی خاک گلدان و در اطراف گیاه‌تان پخش کنید.

قدم آخر؛ اضافه کردن تکیه گاه

در مرحله آخر اگر گیاه شما نیاز به تکیه‌گاه داشت، یک تکه چوب یا هر چیزی شبیه آن را در خاک گلدان قرار داده و ثابت کنید، سپس گیاه خود را به کمک یک تکه نخ به آن ببندید. ضمن اینکه برای اینکار یک استند مخصوص در بازار گل و گیاه و گل‌فروشی‌ها وجود دارد که در صورت تمایل و برای زیبایی بیشتر می‌توانید آن را تهیه کرده و از آن برای ثابت نگه داشتن گیاه خود استفاده کنید.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt