آزالیا گلی زینتی فوق العاده زیبا

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

آزالیا یک گل زینتی  فوق العاده زیبا و پر طرفدار در بین مردم می باشد و برای تراس، بالکن، و در کل فضای باز مناسب است. آزالیا شبیه درخت های کوچک است و گیاه بومی در هند میباشد. گلدهی این گیاه در ماه های سرد سال بوده در فصل های پاییز و زمستان صورت می گیرد.

این گیاه به صورت درختچه یا درخت های نسبتاً کوچک است. برگ های متناوب دارد که اغلب در قسمت انتهایی شاخه مجتمع می باشند. گل های درشت و پرپر آن دارای رنگ های مختلف قرمز، بنفش، سفید و زرد است.

پرورش آزالیا بسته به اندازه پایه نهال و بزرگی و کوچکی آن دو یا سه سال طول میکشد. این گیاه در ابتدا در خاک معمولی پرورش می یابد و سپس آنها را در گلدانهایی که مخلوطی از خاک برگ و سوزنک های کاج و خزه دارد میکارند و در محیط گرم مثلا نزدیک رادیاتور ها. قرار میدهند. 

شرایط نگهداری

آبیاری مناسب :

خاک گلدان آزالیا همیشه مرطوب باشد و آبیاری می بایست زمانی صورت گیرد که خاک گلدان کاملا خیس شده و آب اضافی از ته گلدان خارج و سپس آب اضافی زیر گلدانی .خارج شود.زمانی که خاک گلدان خشک شود گل آزالیا پژمرده می شود و آب آبیاری را جذب نمی کند و آب بدون اینکه جذب خاک شود از کناره گلدان خارج می شود در این موارد گلدان را در ظرفی بزرگی حاوی آب قرار دهید تا گلدان آزالیا آب مورد نیاز خود را از کف گلدان جذب خاک کند و پس از حدود نیم ساعت گلدان را از آب بیرون آورده تا آب اضافی جذب شده از آن .خارج گردد.

خاک مناسب و زمان تعویض گلدان آزالیا:

در فصل بهار و بعد از دوره ی گلدهی می توان خاک گلدان آزالیای خود را تعویض نمایید و گلدان انتخاب شده برای تعویض نباید بزرگ باشد حدود ۴ سانتی متر از گلدان قبلی بزرگ تر در نظر گرفته. شود.روی سوراخ های ته گلدان با پوسته برنج تازه و یا از هر ماده ای که زهکشی و خروج آب اضافی را تسهیل نماید می توان استفاده نمود فراموش نشود که خاک آزالیا می بایست پیت موس مخلوط با پرلیت یا پوسته برنج و یا تفاله چای باشد و خاک مخصوص آزالیا با PH .اسیدی باشد.

کوددهی مناسب :

كود دهي اين گياه از ارديبهشت تا اواسط تيره ماه انجام مي‌گيرد و از جمله كودهاي توصيه شده براي گياهان بالغ استفاده از كودهايي است كه ميزان بيشتري پتاسيم دارد و همچنين حاوي آهن است و اين نوع كود را هر دو هفته يكبار استفاده. مي‌كنند.

اگر در اواخر تابستان و در اوايل پاييز گياه را با كودهاي حاوي ميزان نيترژن بالا تغذيه كنيم، از ميزان گلدهي براي سال آينده كاسته مي شود زيرا چنين كودهايي گياه را بيشتر به رشد رويشي ترغيب. مي‌كنند. در زمان شكوفايي گلها مي‌توان از كود استفاده كرد اما بايد غلظت كود را به نصف كاهش داد.

نور مناسب :

در تمام پاییز و زمستان در نور کامل رشد و نمو کرده و گل می دهد اما نباید اشعه آفتاب مستقیما به آن بتابد ولی بهتر است در فصل تابستان در سایه قرار داده .شود. تابش مستقیم نور آفتاب به گیاه موجب سوختگی برگها و گلبرگها و همچنین ریزش جوانه های گل خواهد شد. نور کم محیط موجب پریدگی رنگ برگها و عدم شکل‌گیری جوانه های گل خواهد شد.

گلدهی آزالیا :

زمانی که آزالیا شروع به گل دادن می نماید آن را در قسمتی از خانه که خنک تر است قرار داده و هرچه مکان نگهداری این گل خنک تر باشد مدت زمان گلدهی و دوام گل آن بیشتر. خواهد بود.

برای گلدهی آزالیا درایام نوروز گلدان آزالیا را از اواسط بهمن به مکانی گرم و روشن (دمای حدودا ۱۸ تا ۲۰ درجه) منتقل نمایید و چنان چه در هوای آزاد باقی بماند بطور طبیعی در بهار گلدار .می شود.

آفات و درمان:

دلايل زرد شدن برگها: زهكش نامناسب خاك، فقر شديد غذايي و عدم كودهي ، كود دهي بيش از حد، بالا بودن PH خاك يا پايين بودن بيش از حد PH خاكشکل گلها غیر طبیعی و شاخه ها دراز و منحرف هستند :احتیاج به هرس دارد،بعد از قطع گلها شاخه های دراز و بدشکل را هرس کنید.

حلقه های سفید رنگ روی برگ ها مشاهده میشود : حشره ی آفت عامل آن است.با سم حشره کش نفوذی طبق دستور هفته ای یکبار سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردد(مواظب گلها باشید)

پوستک هایی اطراف گلها مشاهده میشود : کاملا طبیعی است،با توسعه ی گلها از بین میروند.

برگ ها سیاه میشوند : هوا سرد است.گیاه را به محل گرمتری انتقال دهید.

برگ های سبز کمرنگ هستند : نور کافی نیست و یا کلسیم خاک بیش از اندازه است.گیاه را به محل پرنور تر منتقل کنید،با آب باران و یا آب حاصله از ذوب برف یخچال یا آب جوشیده ی سرد شده ابیاری و یا غبار پاشی. کنید.

حشراتی در اطراف گلها در حال پروازند : با سم حشره کش هر دو هفته یک بار سمپاشی کنید تا حشرات از بین بروند.(مواظب گلها باشید)

غنچه ها باز نمیشوند : آبیاری زیاد از اندازه و یا هوای گرم عامل آن است.،شرایط را بازدید و در صورت گرمی هوا گیاه را به محل خنک تر منتقل نموده و در غیر این صورت اجازه دهید سطح خاک در فاصله دو آبیاری خشک شود.سپس آبیاری کنید.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

گل خورشیدی

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt