دمنوش چای ترش و خواص آن

 در خانه داری, گرم, نوشیدنیها

چای ترش نوعی دمنوش است که از گیاه گل جامائیکا تهیه می‌شود. این گیاه در قسمت‌هایی از عربستان به‌طور وسیع کشت می‌شود و به همین دلیل برخی آن را به‌ نام چای مکی می‌شناسند. درحال حاضر، این گیاه در ایران در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد. این گیاه به رنگ قرمز است و طعم ترش و دلچسبی دارد.

دمنوش چای ترش علاوه بر رفع عطش و خستگی، خواص درمانی زیادی دارد. در بخش‌هایی از افریقا از این دمنوش برای رفع گلودرد و سرفه استفاده می‌شود. این دمنوش سرشار از آنتی اکسیدان است و برای پوست، چربی خون و دیابت بسیار مفید است.

طرز تهیه دمنوش چای ترش

مواد لازم

  • چای ترش (گلبرگ خشک) ۲ قاشق چای خوری
  • آب ۲ فنجان
  • عسل به مقدار دلخواه

طرز تهیه

آب را درون یک قوری بریزید، بر روی اجاق گاز بگذارید تا به جوش آید و سپس اجاق گاز را خاموش کنید.

گلبرگ های خشک شده چای ترش را تمیز بشویید و سپس به آب جوش درون قوری اضافه کنید و بگذارید ۵ دقیقه بماند تا دم بکشد و گل ها طعم و رنگ خود را به آب بدهند.

چای ترش شما آماده است، از صافی رد کنید و در فنجان مورد نظر خود بریزید، عسل را به آن اضافه کرده و گرم بنوشید.

  • طعم های دیگر (دارچین، نعنا) اگر دوست داشتید میتوانید به چایتان اضافه کنید.

خواص چای ترش

برای لاغری و کاهش وزن

دمنوش چای ترش به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی که دارد باعث افزایش چربی سوزی موضعی شده، به کاهش سلولیت کمک می کند و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

علاوه بر این چای ترش یک دیورتیک طبیعی است که با افزایش ادرار به درمان احتباس آب در بدن کمک کرده و تورم ناشی از احتباس مایعات را بهبود می بخشد.

کاهش کلسترول 

در زندگی سریع امروز، می توانیم اکثریت افراد را ببینیم که در حال مبارزه با بیماری های مرتبط با کلسترول هستند، شایع ترین علت افزایش سطح ال دی ال – کلسترول است. حتما چای ترش را امتحان کنید.

کاهش قند خون

یکی از مهمترین خواص چای ترش این است که خواصی مشابه با انسولین دارد و بر بهبودی بیماران دیابتی موثر است.

اگر به دیابت نوع دو مبتلا هستید، می توانید از چای قرمز به عنوان یک نوشیدنی مفید استفاده کنید.

معمولا بیماران دیابتی، اضافه وزن و چربی خون هم دارند. این افراد بیش از دیگران در معرض سکته‌های قلبی و عروقی قرار دارند. مصرف چای ترش به کاهش کلسترول بد خون نیز کمک می‌کند. چای ترش آنتی اکسیدان فراوانی دارد که باعث افزایش سوخت‌وساز بدن و چربی‌سوزی می‌شود.

کاهش دردهای ناشی از قاعدگی

خانم ها در زمان قاعدگی شان برخی از دردها را متحمل می شوند که یکی از آن گرفتگی عضلات و برخی از اعضای بدن است، مصرف چای ترش در این دوره به میزان قابل توجهی درد خانم ها را کاهش می دهد.

پیش گیری از افسردگی

با شایع شدن بیماری افسردگی در جامعه بایستی راه های مناسبی برای درمان پیدا کرد و هر طور که شده خود را از شر این بیماری خلاص کرد. چای ترش یا قرمز هم می تواند به عنوان  یک نوشیدنی تاثیر مثبتی در این راه داشته باشد.

سرشار از ویتامین ث

شاید جالب باشد که بدانید چای قرمز دارای مقدار زیادی ویتامین ث است، به این ترتیب با مصرف این نوع چای باعث حفظ ایمنی بدنتان شده و از هر نوع  عفوت ویروسی جلوگیری کنید.

 کم خونی

چای ترش حاوی مقادیر بالایی آهن است که برای تشکیل گلبول های قرمز خون بسیار مهم بوده و به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن یا آنمی کمک می کند.

 

عوارض و مضرات چای ترش

  • مصرف این چای برای افرادی که فشار خون پایینی دارند، توصیه نمی‌شود.
  • بعضی از افراد هنگام مصرف چای ترش ممکن است دچار واکنش های آلرژیک مانند خارش و قرمزی چشم ها و آبریزش بینی شوند.
  • زیاده روی در مصرف چای ترش ممکن است باعث توهم زایی در افراد شود.

مضرات چای ترش برای بیماران سرطانی:

چای ترش بر سلول های سرطانی پوست و مغز تاثیر می گذارد. موسسه سرطان ملی دریافت که اگر تحت شیمی درمانی و یا پرتو درمانی قرار دارید، باید از خوردن این چای اجتناب کنید چون ممکن است موجب مشکلاتی در هنگام تداخل با داروهای سرطان شود.

 

گردآوری: عسل حسن زاده

rojacake  

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt